Tuesday, February 8, 2011

Ujian Merentas Titian



Seringkali Kita Diuji Dengan Pelbagai Ujian Tika Meniti Kehidupan Didunia Ini.
Tidak Lain Hanya Untuk Menguji Kesabaran Dan Keimanan Kita PadaNya.


Jika Salah Langkah Kuffurlah,Jika Melangkah Yang Benar Maka Ditingkatkan Maqam Kita Disisinya Bahkan Ditambah Nikmat MilikNya.
Sungguh Besar Onak Duri Cabaran Hidup Sebagai HambaNya Yang Hina Ini.
Tatkala Hati Dirundung Rindu, Mula Menyiram Kembali Kelayuan Dulu Yang Seringkali Jauh Dari MengingatiNya.

Sirami Dengan Air-Air Zikir Agar Bercambah Daunan Segar Dan Berbuah Manis..
Sesungguhnya Di Sisi Allah Pengetahuan Yang Tepat Tentang Hari Kiamat. Dan Dia Lah Jua Yang Menurunkan Hujan, Dan Yang Mengetahui Dengan Sebenar-Benarnya Tentang Apa Yang Ada Dalam Rahim (Ibu Yang Mengandung).
Dan Tiada Seseorang Pun Yang Betul Mengetahui Apa Yang Akan Diusahakannya Esok (Sama Ada Baik Atau Jahat);
Dan Tiada Seorangpun Yang Dapat Mengetahui Di Bumi Negeri Manakah Ia Akan Mati.
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, Lagi Amat Meliputi PengetahuanNya..

kadang - kadang kita sering terfikir mengapa ujian sebegini berat menimpa diri ini.. adakalanya manusia mudah-mudah menyalahkan diri ataupun orang lain tatkala kesalahan menimpa atas diri mereka.. walhal,,tidakkah diri ini mereka & segala makhluk di pelosok muka bumi ini tahu akan firmannya:

"apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan;"kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya dia mengetahui orang-orang yang berdusta"-(surah al-ankabut ayat 2-3)

daripada ayat di atas jelas menunjukkan bahawa sesiapa yang ingin merasai kelazatan Iman mestilah menghadapi segala ujian, tohmahan dan segala tribulasi untuk memantapkan kesabaran & mengukuhkan keimanan mereka. orang yang merasai kelazatan iman bukan sahaja diuji dengan masalah dalaman & luarannya,malahan adakalanya muslim yang disanjung sebagai seorang pejuang islam tetapi dikatakan sebagai penjenayah merbahaya..itulah yang terjadi kepada pejuang-pejuang ikhwanul muslimin seperti syed qutb dan sebagainya...di malaysia juga tidak kurang bezanya..antara kisah yang diambil iktibar adalah kejadian memali yang menyaksikan syahidnya seorang pejuang islam, almarhum ibrahim libya yang kononnya dikatakan sebagai penjenayah yang boleh mengancam keselamatan negara..apa erti semua ini??mengapa sesama islam asyik bertelagah..mengapa undang-undang sekular yang dijadikan pedoman??

firman allah;
"Kesudahannya Kami jadikan engkau (wahai Muhammad dan utuskan engkau) menjalankan satu Syariat (yang cukup lengkap) dari hukum-hukum agama; maka turutlah Syariat itu, dan janganlah engkau menurut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (perkara yang benar)." ( Al Jathiyaah - 18 )
oleh itu marilah mara bersama,,genggam tekad untuk mengangkat daulah islamiyyah...maju kehadapan sebagai generasi pemangkin agama islam,,usah dituruti hawa nafsu semata-mata..jadikan alquran & sunnah sebagai pedoman.. mintalah pertolongan hanya pada allah;
"dan mintalah pertolongan pada (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang - orang yang khusyuk" -surah al-baqarah ayat 5





|""
|

No comments:

Post a Comment