Thursday, February 10, 2011

Lupakan Soal Dunia Untuk Sementara....



Pada zaman Imam Abu Hanifah...
Ada seorang yang bernama Duhri...
Duhri nie suka berdebat....
banyak ulama yang tewas ketika berdebat dengan dia...
hnya tinggal seorang ulama yg masih belum berdebat dgn dia...
iaitu tuan guru Imam Hanifah...
mka raja menyuruh tuan guru td berdebat dgn Duhri...
pada malam sebelum mereka berdebat...tuan guru telah bermimpi...
satu kawasan yang lapang dan cantik, didalamnya ad
a satu pokok ....
datang sekor BABI lalu memakan pokok itu smpai habis...
kmudian datang seekor harimau membunuh BABI itu...
keesokannya tuan guru itu menjadi runsing...
lalu mlihat imam abu hanifah akn gurunya lalu berkata "apakah yg syeikh runsingkan???
SYEIKH: Aku bermimpi satu kawasan yang lapang dan cantik,
didalamnya ada satu pokok ....
datang seekor BABI lalu memakan pokok itu samp
ai
habis...kemudian datang seekor harimau membunuh
BABI itu...
IMM HANIFAH: Aku tahu tafsirnya...satu kawasan yg lapang
itu ialah petunjuk bg umat islam...dan pokok
itu pula ialah tuan syeikh saja yg belum
dtumbangkan duhri...dan babi itu adalah
duhri dan harimau itu ialah saya ....saya yang
akanberdebat degan duhri...jadi mari kita

pergi berdebat...

Maka berlakulah perdebatan Imam Hanifah dgn Duhri...

DUHRI: Ada sesiapa yang ingin menjawab persoalan aku???
IMAM: Tanya saja la...kalau ada yang tahu maka mereka akan
jawab...
DUHRI: Hey budak!!...kamu cuba nak melaw
an aku...sedarlah
diri...sedangkan ulama'2 yg
berserban bahkan berpakain jubah kebesaran....tewas
dengan aku...ini pula engkau...
IMAM: Allah tidak berkata alim terletak pd serban serta jubah
DUHRI: Kau ingin mencabar aku....baik kau jawab soalan
aku....tuhan ada atau tak???
IMAM: Ada
DUHRI: Jika ada dimana tuhan????

IMAM: Tuhan yg bernama Allah itu tidak bertempat...
DUHRI: Mana mungkin benda wujud tidak
bertempat...buktikan....
IMAM: Lihat pada diri kau....dimana nyawa mu ???diatas atau
dbawahmu???

Maka tercengang Duhri

IMAM: Baiklah lihat pada air susu lembu itu....di mana minyak
sapi nya???diatas atau dbawah???
DUHRI: Baiklah...apa yang ada sebelum tuhan dan
selepasnya???
IMAM: Tiada apa sebelum tuhan dan selepasnya
DUHRI: Tidak mngkin benda wujud tidak sebelum dan
selepasnya..
IMAM: Lihat pada dirimu
DUHRI: Apa lagi pada diri aku

IMAM: Lihat jarimu apa sebelum jari kelengkingmu dan apa
selepas ibu jari mu???

Bertambah tercengang DUHRI dgn seorang KANAK2 yg berdebat dgnnya(IMAM HANIFAH)...

DUHRI : Baiklah apakah pekerjaan tuhan sekarang???
IMAM: Kamu asyik tanya aku..kalau kau nk tahu...kau kena jadi
muridku...jadi kau turun kebawah biar aku berada

diatas mimbar kerana aku gurumu...guru mesti diatas...

Maka turunlah Duhri dan naik Imam Abu Hanifah atas mimbar

DUHRI: Jadi apakah jawapannya???
IMAM: Aku akn jawab...jawapannya ialah pekerjaan tuhan
sekarang ialah menurunkan yg diatas mimbar dan
menaikkn yg dbawah keatas mimbar...

Maka terharu DUHRI.....

MOGA KITA DAPAT FAEDAH DARIPADA CERITA INI :)





No comments:

Post a Comment